Geert ten Dam opent de conferentie

 

Voor wie te druk was met lesgeven of vergaderen: de succesvolle Derde Onderwijsconferentie FGw is nu terug te kijken op video. Klik hier: Videoverslag Derde Onderwijsconferentie FGw

Maarten Vansteenkiste

 

Dinsdagmiddag 20 november organiseerde de DocenTENkamer de derde FGw onderwijsconferentie. Het thema is: wat motiveert ons als docent?
Intrinsieke motivatie, externe prikkels, motiveren van jezelf èn van studenten, etc. Waarom doen we wat we doen als docent? Daar willen we in de FGw onderwijs-conferentie 2018 inzicht in geven. Met lezingen van Prof.dr. Maarten Vansteenkiste, expert zelf-determinatie theorie, en Prof.dr. Freek Peters, hoogleraar contextueel leiderschap en in een workshop door mediator en trainer communicatie Karen van Oyen & educatie-adviseur Hester Glasbeek. Samen buigen we ons over de factoren die een rol spelen in onze motivatie voor onderwijs, onderzoek & dienstverlening; de relatie tussen onze motivatie en ons persoonlijk functioneren; wat leiderschap kan betekenen voor onze motivatie als docent; en hoe situaties zoals overmatige werkdruk onze motivatie in gevaar brengen.

 

13:15-13:30       Opening door Geert ten Dam (voorzitter CvB)

13:30-14:45       Keynote 1: Maarten Vansteenkiste – motivatie van docenten (en studenten)

14:45-15:00       Theepauze

15:00-16:15       Karen van Oyen & Hester Glasbeek – Interactief deel: motivatie bij docenten, rol van het gesprek

16:15-16:30       Thee/koffie halen tijdens de sessie

16:30-17:00       Keynote 2: Freek Peters – motiverend leiderschap

17:00-17:15       Afsluiting door Fred Weerman, decaan FGw

17:30-18:30       borrel

 

Keynote Maarten Vansteenkiste:

“Druk, druk, druk! Hoe een stevig verankerd intern kompas voor de juiste motivatie, prioriteiten en ademruimte zorgt

Publiceren, lessen voorbereiden, administratieve taken opnemen, op het maatschappelijk debat wegen …. academici moeten vandaag op vele markten thuis zijn. We schieten handen en tijd tekort. Om onszelf ademruimte te geven is het goed om even voor de spiegel te staan en ons af te vragen “waarom we doen wat we doen”. In deze interactieve lezing wordt toegelicht hoe zowel moetivatie als goesting ons kan aanzetten tot actie en hoe deze verschillende drijfveren onze jobtevredenheid én onze docentenstijl kleuren. Er wordt betoogd dat een stevig verankerd intern kompas en een academisch beleid waarin intrinsieke (veeleer dan extrinsieke) waarden centraal staan de goesting in academici laat boven drijven en hun ego’s kunnen temmen.

Hoe motiveer jij als docent? Doe (de test) maar!

Les geven, onderzoeksprojecten uitschrijven, artikelen reviseren, studenten begeleiden, administratie opvolgen … niet voor alle taken zijn we even gemotiveerd.

Jouw motivatie om je dagelijks in te spannen op de universiteit hangt niet enkel samen met jouw jobtevredenheid en welbevinden, maar ook met de manier waarop je doceert. Als docent wil je graag betrokken en geëngageerde studenten in uw les. En gelijk heb je, want gemotiveerde studenten halen betereresultaten en hebben een kleinere kans om af te haken tijdens hun studies.

Wil je graag weten welke motiverende lesstijl je hanteert? Ben je benieuwd naar jouw sterke- en eventuele verbeterpunten? Vul dan de vragenlijst in en ontvang meteen jouw individueel motivationeel profiel.

Voor lesgevers die hoofdzakelijk aan grote groepen lesgeven: www.vopspsy.ugent.be/mijndocentenstijl

Voor lesgevers die hoofdzakelijk oefeningensessies of practica in kleinere groep geven: www.vopspsy.ugent.be/mijnpracticumstijl

Breng jouw motivationeel profiel zeker mee als je komt luisteren naar de Keynote van prof. dr. Maarten Vansteenkiste op 20 november.

Hij gaat in zijn interactieve lezing dieper in op de relatie tussen jouw eigen motivationeel functioneren en de wijze waarop je les geeft.

Keynote: Freek Peters

Next Generation 2025: Leiderschap en motivatie in een complexe wereld

Prof. dr. Freek Peters is als organisatiepsycholoog en bestuursadviseur actief  in heel uiteenlopende organisaties. Als hoogleraar Contextueel Leiderschap aan Tilburg University houdt hij zich bezig met het leiderschap van de toekomst en de betekenis daarvan voor het hier en nu. Zijn motto: nieuwe tijden vragen om nieuwe vormen van leiderschap.