Blackboard

Wat?

Blackboard is de digitale leeromgeving van de UvA. Hiermee krijgt elk vak een website die makkelijk door de docent te beheren is. In Blackboard kunt u makkelijk digitaal collegemateriaal plaatsen (teksten, readers, illustraties, videomateriaal etc.), maar ook is het erg handig voor het plaatsen van opdrachten, het gebruik van een forum waar studenten met elkaar kunnen discussiëren en voor communicatie met studenten.

Waarom?

Blackboard is erg handig voor communicatie met studenten van een vak of werkgroep. Het is makkelijk om bestanden te plaatsen, studenten te mailen, opdrachten aan te maken, plagiaatcontrole uit te voeren via Ephorus en cijfers in te vullen die vervolgens makkelijk naar het cijferregistratiesysteem Pontifex te sturen zijn.

Blackboard is minder sterk in bepaalde geavanceerdere functies: vaak zijn die onderontwikkeld en zijn andere oplossingen beter. Denk bijvoorbeeld aan digitaal toetsen: het systeem Questionmark Perception is beter, makkelijker en stabieler dan de Tests die in Blackboard af te nemen zijn.

Voor een makkelijk overzicht aan functies die Blackboard in zich heeft kun je gebruik maken van de volgende Blackboard Use-map:  Klik hier

Neem voor vragen over geavanceerde maar ook alle andere functies van Blackboard gerust contact op met de beheerders:  blackboard-fgw@uva.nl .

Hoe?

Blackboard is gekoppeld aan de studieadministratie. Hierdoor worden Blackboard websites (“courses”) automatisch aangemaakt en gevuld met de studenten die zijn ingeschreven voor die vakken.

Over het algemeen zijn een maand of twee vóór de start van een semester de Blackboard courses van de vakken beschikbaar. In de tijd voor het eerste college kan deze aangevuld en of aangepast worden voordat studenten toegang hebben. Op het gewenste moment, wanneer het inrichten klaar is, kan de docent zelf de course beschikbaar maken voor studenten.

In de  Frequently Asked Questions sectie staan deze en andere veel gebruikte handelingen beschreven. Rechts onder Quickstart is alle informatie te vinden om een cursus te gebruiken vanaf het inrichten tot en met het invoeren van de cijfers. Tevens kan er bij vragen of wat extra uitleg en hulp altijd contact op genomen worden met de facultaire Blackboard beheerders, te bereiken via  blackboard-fgw@uva.nl. Zie ook de contactpagina.

Blackboard