Docentenkamerlezing: Anne Bannink over de “Student 2017”. 13 juni 2017 16.00 uur PCH 1.04

Student 2017

In september stromen ze de collegezalen weer binnen: onze eerstejaars studenten, vers van de middelbare school, sommigen verwachtingsvol en gedecideerd, anderen wat angstig en onzeker. Van ons wordt verwacht dat we ze de wereld van de wetenschap binnen leiden. Maar wie zijn ze eigenlijk? Wat kunnen en weten ze en – net zo belangrijk – wat kunnen en weten ze (nog) niet? Wat vinden ze moeilijk en waar zijn ze juist heel goed in?

Vanmiddag wil ik graag met u praten over het ‘ruwe materiaal’ waarmee we ieder jaar weer beginnen. Ik hoop dat we samen antwoorden op bovenstaande vragen kunnen vinden, zodat we daarmee ook misschien beter weten hoe we onze eerstejaars studenten kunnen motiveren en activeren – en hoe we ze transformeren in academici.