Titel van de lezing: “Dilemma’s bij het bevorderen van studiesucces”, 28 maart 2017.
Kunnen we nog praten over studiesucces na de Maagdenhuis-bezettingen? Is het streven naar meer studenten die nominaal studeren een verwerpelijke vorm van “rendementsdenken” en aanleiding tot alleen maar verdere verhoging van de werkdruk? Of heeft het studenten en docenten ook wat te bieden, en is het streven naar studiesucces in wezen een kwaliteitsverbetering?
Klaas Visser, voormalig onderwijsdirecteur Psychologie, was voorzitter van de eerste werkgroep Studiesucces uit 2009, en is lid van de UvA werkgroep Studiesucces 2.0. Hun rapport is in januari verschenen, zie: http://www.studentenraad.nl/wp-content/uploads/170126-3-Rapport-studiesucces-versie-UCO-v3.pdf
Klaas besprak enkele conclusies uit het rapport. Zie hier de powerpoint van zijn presentatie: [gview file=”http://docentenkamer.humanities.uva.nl/wp-content/uploads/2017/03/Lezing-Klaas-Visser-presentatie-FGW.pdf”]